Το Σάββατο και την Κυριακή 5 και 6 Σεπτεμβρίου στα πλαίσια της 28ης Γεωργικής – Βιοτεχνικής Έκθεσης «PELLA AGRO», πραγματοποιήθηκε το «2ο Διήμερο Συνέδριο Αγροτικής Οικονομίας» στο Πνευματικό Κέντρο Κρύας Βρύσης Πέλλας.
Εισηγητής, με θέμα εισήγησης το φορολογικό καθεστώς των αγροτών, ήταν και ο κ. Δημήτριος Τζιαχρήστας, Δήμαρχος Δομοκού και Πρόεδρος της επιτροπής Αγροτικής Ανάπτυξης της ΚΕΔΕ.
Δείτε την εισήγηση του Δημάρχου Δομοκού Δημήτρη Τζιαχρήστα:
Ευχαριστώ θερμά το Δήμαρχο Πέλλας κ. Γρηγόριο
Στάμκο και το Δημοτικό Συμβούλιο, για την πρόσκληση να είμαι ομιλητής στο διήμερο
συνέδριο στα πλαίσια της 2ης Περιφερειακής Αγροτικής Έκθεσης PELLA AGRO 2015. Η συμμετοχή μου στο συνέδριο
ως ομιλητής αποτελεί ιδιαίτερη τιμή για το πρόσωπό μου. Θα ήθελα να συγχαρώ
όλους όσους εργάστηκαν για την πρωτοβουλία του Συνεδρίου αυτού, το οποίο με
βάση τα σημερινά δεδομένα, αλλά και τις
προβλεπόμενες εξελίξεις είναι κατά τη γνώμη μου απόλυτη ανάγκη για την
ενημέρωση της ευρύτερης κοινωνίας, η οποία κατά το μεγαλύτερο μέρος της ανήκει
στον πρωτογενή τομέα.
Όλοι μας αναγνωρίζουμε ότι
βρισκόμαστε σε μία προσπάθεια ανάδειξης της επιχειρηματικής γεωργίας και τον
μετασχηματισμό των αγροτικών εκμεταλλεύσεων σε σύγχρονες επιχειρήσεις, όπου ο
αγρότης και η οικογένειά του καλούνται να κατανοούν τις έννοιες έξοδα,
κεφάλαιο, έσοδα και κέρδος. Οι αγρότες καλούνται
να περάσουν σε ένα πρωτόγνωρο επίπεδο φορολόγησης, το οποίο προβλέπεται εξουθενωτικό.
Η περίοδος μετάβασης θα είναι σύντομη
και χωρίς τη στήριξη που απαιτείται για τους οικονομικά αδύναμους, γεγονός που
θα οδηγήσει πολλούς από αυτούς σε δυστυχία και εξαθλίωση, καθώς η Πολιτεία
φαίνεται να αδυνατεί να σταθεί δίπλα
τους στην μεταβατική αυτή περίοδο, η οποία πραγματικά τρομάζει όσους από αυτούς
νιώθουν τη φοροκαταιγίδα να τους παρασύρει.
Γενικό Φορολογικό Πλαίσιο
Το
πακέτο μέτρων που φέρνει το τρίτο μνημόνιο για τους αγρότες αποδεικνύεται βαρύ
και πέρα από κάθε προσδοκία, καθώς οι επαγγελματίες του χώρου υποχρεώνονται από
φέτος κιόλας σε πρόσθετη καταβολή φόρου, λόγω της αύξησης του συντελεστή
προκαταβολής από το 27,5% στο 55%, όπως προκύπτει από το νομοσχέδιο που
ψηφίστηκε πρόσφατα στη Βουλή, βάσει του οποίου ο επιπλέον φόρος θα καταβληθεί
είτε με την υποβολή της δήλωσης, αν αυτό δεν έχει γίνει, είτε με συμπληρωματικό
εκκαθαριστικό που θα σταλεί από την εφορία.
Αυτό,
δεν είναι το μοναδικό βάρος που θα κληθεί να επωμισθεί ο αγροτικός κόσμος,
καθώς προβλέπεται επίσης ο διπλασιασμός του φόρου από το 13% στο 26% με ένα
ενδιάμεσο σκαλοπάτι το 20% για τα αγροτικά εισοδήματα που θα αποκτηθούν το
2015.
Επίσης
το πακέτο περιλαμβάνει τη σταδιακή κατάργηση μέχρι το 2016 των ευνοϊκών
διατάξεων για το αγροτικό πετρέλαιο,
καθώς επίσης και τον τριπλασιασμό σε βάθος τριετίας των ασφαλιστικών
εισφορών στον ΟΓΑ.
Ενεργός Αγρότης
Στο
πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές, συχνά γίνεται λόγος για τον
προσδιορισμό της έννοιας του ενεργού αγρότη και τις προϋποθέσεις που
απαιτούνται, προκειμένου κάποιος να φέρει την ιδιότητα
του «επαγγελματία αγρότη».
Έχουν καταγραφεί προτάσεις για το ποσοστό του
συνολικού εισοδήματος που προέρχεται από αγροτικές δραστηριότητες, το οποίο πρέπει να ανέβει από το 30% τουλάχιστον
στο 50%, ενώ αντίστοιχες προτάσεις φαίνεται να υπάρχουν και για το χρόνο
απασχόλησης. Σχετικές αναφορές από κυβερνητικά στελέχη διαβεβαιώνουν για
προσπάθεια ευνοϊκής μεταχείρισης, ως αντάλλαγμα στις αυξήσεις στα όρια αυτά,
χωρίς όμως να υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις ως προς το τι θα περιλαμβάνει
ο νέος ορισμός του Ενεργού Αγρότη, ούτε για τα οφέλη που θα τον
συνοδεύουν.
Συντελεστής φόρου εισοδήματος
Αδιευκρίνιστο
παραμένει, ωστόσο, αν θα υπάρξει
τελικά ειδική φορολογική αντιμετώπιση για τους νέους αγρότες.
Στο
δεύτερο «πακέτο» των προαπαιτούμενων
που θα έρθουν με νέο νομοσχέδιο στη Βουλή τον Οκτώβριο
θα συμπεριλαμβάνεται η αύξηση του συντελεστή φορολόγησης των αγροτών
αρχικά στο 20% από το 2016, και, εν συνεχεία, στο 26% από το 2017. Η
δέσμευση αναφέρεται στο κείμενο με τίτλο «Συμφωνία Δημοσιονομικών Στόχων
και Διαρθρωτικών Μεταρρυθμίσεων» που περιλαμβάνεται ως παράρτημα στο
νομοσχέδιο που ήδη έχει ψηφιστεί και αποτελεί ουσιαστικά τον
«οδικό χάρτη» του νέου τριετούς μνημονίου.
Εκεί γίνεται λόγος για «κατάργηση της προτιμησιακής φορολογικής μεταχείρισης
των αγροτών» όπως είχε δεσμευθεί η κυβέρνηση στο πλαίσιο της συμφωνίας των
Βρυξελλών απέναντι στους πιστωτές. Πρακτικά τα εισοδήματα του 2015 που θα δηλωθούν τον
ερχόμενο χρόνο θα φορολογηθούν με 20% αντί για 13% που ισχύει σήμερα, ενώ τα εισοδήματα του 2016 που θα αποτυπωθούν στις δηλώσεις του 2017 θα φορολογηθούν με 26%.
Σημειώνεται
ότι αυτός είναι και ο συντελεστής που θα ισχύει εφεξής για τα
αγροτικά εισοδήματα, με την προϋπόθεση ότι τα μέτρα θα αποδειχθούν επαρκή για τους δημοσιονομικούς στόχους. Στην αντίθετη περίπτωση υπάρχει δέσμευση να ληφθούν, εφόσον κριθούν
αναγκαία, επιπλέον μέτρα το Οκτώβριο του
2016 στα οποία θα περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων και η προγραμματισμένη μεταρρύθμιση του φόρου εισοδήματος φυσικών προσώπων.
Προκαταβολή φόρου
Η
προκαταβολή του φόρου έχει προκαλέσει ανησυχία και δυσφορία ταυτόχρονα, σε
όλους όσους έχουν αποκλειστικά εισόδημα από την αγροτική παραγωγή. Οι κατ΄ επάγγελμα
αγρότες νιώθουν ότι υφίστανται την αδικία, αλλά και την άνιση αντιμετώπιση της
Πολιτείας. Φορολογούνται με τον ίδιο τρόπο με τους ετεροεπαγγελματίες και δεν εξαιρούνται από το φόρο και την
προκαταβολή του 55% (που είναι πιθανό να αυξηθεί σε 100%). Οι αγρότες είναι αυτοί, οι οποίοι δεν έχουν σταθερό ετήσιο εισόδημα και
καλούνται να προκαταβάλουν το φόρο της επόμενης χρονιάς, προεξοφλώντας ότι θα
έχουν το ίδιο εισόδημα βάσει του οποίου φορολογήθηκαν την προηγούμενη.
Ο
αγρότης που ζει μόνο από το αγροτικό του εισόδημα, ο κατ’ επάγγελμα
αγρότης, πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά από εκείνους οι οποίοι έχουν ως
δεύτερο εισόδημα το αγροτικό. Είναι βέβαιη ανισότητα να φορολογείται το ίδιο με
κάποιον που έχει ως μόνο εισόδημα το αγροτικό.
Αγροτικό πετρέλαιο
Μείζον
θέμα για τους αγρότες αποτελεί η επιδότηση του αγροτικού πετρελαίου. Σημαντική
επιβάρυνση στο κόστος παραγωγής των εκμεταλλεύσεων φέρνει η μείωση αρχικά στο
μισό από το φετινό Οκτώβριο και εν συνεχεία η πλήρη κατάργηση, ένα χρόνο μετά,
την επιδότηση του αγροτικού πετρελαίου που ήδη έχει ψηφιστεί από την ελληνική
Βουλή. Το μέτρο προβλέπει την αύξηση σε δύο δόσεις του συντελεστή του Ειδικού
Φόρου Κατανάλωσης του αγροτικού πετρελαίου από τα 66 ευρώ/ χιλιόλιτρο που
είναι σήμερα, αρχικά στα 200 ευρώ/χιλιόλιτρο από την 1 η Οκτωβρίου 2015 και στα
330 ευρώ/ χιλιόλιτρο (δηλαδή όσο είναι και για τους υπόλοιπους ιδιώτες κι
επαγγελματίες) από την 1η Οκτωβρίου 2016.
Με
την πλήρη εξομοίωση που επέρχεται την 1η Ιανουαρίου 2016 καταργείται πλήρως η
επιδότηση του αγροτικού πετρελαίου. Για τις αγορές πετρελαίου που θα
πραγματοποιηθούν μετά την 1η Οκτωβρίου 2015 οι παραγωγοί θα λάβουν
το 2016 επιστροφή μειωμένη κατά 50% αφού αυτή θα υπολογιστεί με βάσει το νέο
ΕΦΚ που θα ισχύει από την παραπάνω ημερομηνία.
Εισφορές Ο.Γ.Α.
Αναφορικά
με τις εισφορές του ΟΓΑ, σταδιακά και σε βάθος τριετίας θα επιχειρηθεί η
εφαρμογή αλλαγών στο ασφαλιστικό, οι οποίες προκύπτουν
από το δεύτερο «κύμα» προαπαιτούμενων που έρχονται τον Οκτώβριο στη Βουλή και φέρνουν τους
αγρότες αντιμέτωπους με αύξηση, έως και τριπλασιασμό των εισφορών που καταβάλουν στον ΟΓΑ.
Το
μέτρο προκύπτει από την κυβερνητική δέσμευση να καταργηθούν σταδιακά όλες οι χρηματοδοτούμενες
από το κράτος ασφαλιστικές εξαιρέσεις - κάτι
που για τον ΟΓΑ σημαίνει απώλεια
σχεδόν του 85% των εσόδων του- και να
εναρμονιστούν οι εισφορές σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία με ότι ισχύει στο ΙΚΑ.
Εδώ
αξίζει να σημειωθεί, ότι οι κατώτερες
εισφορές στον ΟΓΑ σήμερα είναι στα 64 ευρώ σε μηνιαία βάση ενώ
στο 1ΚΑ ξεκινούν από 93 ευρώ (ατομικές) και φτάνουν
μέχρι και τα 180 ευρώ.
Επιπλέον,
στο μνημόνιο υπάρχει πρόβλεψη ακόμα και για δημοσιοποίηση του καταλόγου των
οφειλετών για χρέη από ασφαλιστικές
εισφορές και φόρου που εκκρεμούν περισσότερο από τρεις μήνες. Κάτι που
σημαίνει ότι οι κακοπληρωτές απειλούνται με
δημόσια διαπόμπευση.
Το
βέβαιο είναι ότι θα πρέπει να εξετασθεί με ποιο τρόπο μπορεί ο ΟΓΑ να
εξυγιανθεί, χωρίς να υπάρχει αυτή η τεράστια αύξηση, ο τετραπλασιασμός της
εισφοράς. Υπάρχουν τρόποι.
Διότι
η Ε.Ε. βάζει το στόχο των εσόδων, αλλά το πώς ένα κράτος θα πιάσει το στόχο,
είναι θέμα δικής του πολιτικής. Μπορεί να βρει, από άλλα μέσα, ισοδύναμα μέτρα.
Επίλογος – Προτάσεις
Είναι γεγονός ότι το νέο φορολογικό
καθεστώς θα οδηγήσει τον αγροτικό τομέα σε μεγάλη ύφεση, καθώς όσα ήδη προβλέπονται
για εφαρμογή, είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσουν σε
αφανισμό την ελληνική περιφέρεια αν δεν εξομαλυνθεί η μεταβατική περίοδος με
σχετικές προβλέψεις.
Θα ήθελα να συμπεριληφθεί οπωσδήποτε
στον κατάλογο ενεργειών που θα προκύψουν από το σημερινό συνέδριο τα παρακάτω:
1. Να υπάρξει σαφής διαχωρισμός &
διαφορετική μεταχείριση των κατ΄ επάγγελμα αγροτών από τους ετεροεπαγγελματίες.
2. Να υπάρξει μείωση κατά 30% του
φορολογικού συντελεστή και της προκαταβολής φόρου για τους νέους αγρότες για τα
πρώτα τρία ή πέντε χρόνια της δραστηριότητάς τους.
3. Να εκπίπτουν από το ακαθάριστο
εισόδημα των αγροτών και οι δαπάνες που αφορούν στα κόστη εργασίας, την
οικογενειακή εργασία, τις αποσβέσεις και γενικά όλα τα έξοδα και οι
επιβαρύνσεις.
4. Η τήρηση της συμφωνίας και κατά
συνέπεια των σχετικών δεσμεύσεων με τους πιστωτές μπορούν να επιτευχθούν με μία
σειρά από ισοδύναμα μέτρα τα οποία μπορούν να προέλθουν από άλλες κατηγορίες είσπραξης εσόδων που έχουν άμεση
σχέση με τον αγροτικό τομέα της χώρας μας.
Μία δυνατή κατηγορία εσόδων θα
μπορούσε να αφορά έναν δίκαιο και
αντικειμενικό τρόπο εξακρίβωσης του εισοδήματος των αγροτών με βάση τα
πραγματικά έσοδά τους. Αυτό θα οδηγήσει στη διεύρυνση της βάσης των
φορολογούμενων αγροτών, την αύξηση της είσπραξης ΦΠΑ στον αγροτικό τομέα και
την πάταξη της παράνομης διακίνησης των προϊόντων.
Επίσης μία ακόμη
κατηγορία είσπραξης εσόδων θα μπορούσε να βασίζεται στην τεράστια δεξαμενή
απολεσθέντων φόρων ύψους 750 εκατ. Ευρώ κατά έτος, που προέρχεται από την
διακίνηση λαθραίων τσιγάρων και προϊόντων καπνού στη χώρα μας.
Το ποσό αυτό, το οποίο
ανταποκρίνεται πλήρως στην πραγματικότητα και είναι επιβεβαιωμένο τόσο από τις
φορολογικές Αρχές της χώρας , όσο και από έρευνες που πραγματοποίησαν
ανεξάρτητοι φορείς της αγοράς, προέκυψε κυρίως από την αύξηση της φορολογίας
των τσιγάρων.
Κλείνοντας θα ήθελα να πω ότι ως πολίτες
αυτής της χώρας, όλοι γνωρίζουμε ότι ισχυρή Ελλάδα σημαίνει ισχυρή περιφέρεια.
Και για να υπάρχει ισχυρή περιφέρεια, πρέπει να υπάρχει ισχυρός πρωτογενής
τομέας που θα εγγυάται ότι ο γεωργός, ο κτηνοτρόφος, ο αγρότης, δικαιούται να ζει, να επιβιώνει και να βελτιώνει την ποιότητα
ζωής του.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής
Αγροτικής Ανάπτυξης της ΚΕΔΕ
ΤΖΙΑΧΡΗΣΤΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ
ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΔΟΜΟΚΟΥ
0 comments:
Δημοσίευση σχολίου